Bu bölüm öğretmenlerin 2.Ünite kazanımlarını görmek ve sınıf defterini doldurmak amacıyla hazırlanmıştır.
Kazanımlar haftalık iki(2) saat olacak şekilde hazırlanmıştır.
Programlamaya Giriş ve Algoritma 2.ÜNİTE Kazanımları
5.HAFTA
2.1. Çözümü̈ istenen problemi kavrar.
a) Algoritma çözüm surecinde en önemli aşamanın problemi
anlamak ve problemin çözümüne yönelik adımları tahmin etmek olduğu açıklanır. Çözüm
gerektirecek ortak problemler tartışılır.
b) Probleme neden olan durumların araştırılması gerektiği
belirtilir.
c) Problemin etki alanı sorularla buldurmaya çalışılır.
ç) Çözüme ulaşmış benzer problem örnekleri verilerek çözüm
hakkında bilgi sahibi olunması sağlanır.
d) Problemde verilen ve istenen bilgileri listelemenin,
problemi daha iyi anlayabilmek için önemli olduğu vurgulanır.
e) Eğer verilen problem karmaşık bir problemse problemin alt
basamaklara ayrılabileceği belirtilir.
6.HAFTA
2.3. Problemin girdi, çıktı ve işlem aşamalarını belirler.
a) Öğrencilere girdi ve çıktı kavramları açıklanır.
b) Örnek problem durumlarının girdi ve çıktıları belirlenir.
c) Problem alt basamaklara ayrılarak çözüm için işlem
basamakları belirlenir.
ç) İşlem aşamaları belirlenirken bulunan farklı çözüm
yollarından çözüme en kısa sürede ulaştıracak olan seçilmeye çalışılır.
2.4. Algoritma kavramını açıklar.
a) Günlük hayattaki rutin işler üzerine öğrencilerin fikri
alınır. Bu işlerin mantığı ve sırası değiştiğinde işin sonucuna nasıl etki
edeceğini söyler.
b) Örnek algoritmalar üzerinden yola çıkılarak algoritma
kavramı öğrencilere anlatılır.
c) Algoritma kelimesinin 9. yüzyılda yaşamış matematikçi
Ebu Cafer Muhammed bin Musa el Harezmi’nin adının Latince okunuşundan geldiği
açıklanır.
ç) İlk algoritmanın, el-Harezmi tarafından “Hisab el-cebir
ve el-mukabala” kitabında sunulduğundan bahsedilir.
d) Öğrencilerden El-Harezmi ve onun algoritma ve bilgisayar
bilimine katkılarıyla ilgili araştırma yapmaları istenir. Araştırma sonuçları
sınıfla paylaşılır.
7.HAFTA
2.5. Bir problemin çözümü için en doğru algoritmayı
geliştirir.
a) Belirlenen girdi ve çıktıları kullanarak işlem adımlarını
doğru sıralamanın önemi açıklanır.
b) Algoritma yazımında oluşabilecek hatalar üzerinde
düşünülmesi istenir.
c) Toplumu ilgilendiren bir problemin çözümüne yönelik
öğrencilerden girdi, çıktı ve işlem adımlarıyla algoritma yazmaları istenir.
ç) Tasarlanan algoritmanın doğruluğu tartışılır.
Geliştirilmesi gereken noktalar yeniden çalışılarak algoritma en doğru ve
işlevsel hâle getirilir.
8.HAFTA
2.6. Programlamanın önemini yorumlar.
Öğrencilere programlama kavramının ne olduğu açıklanır.
Neden önemli olduğu saygı çerçevesinde tartışılır.
2.7. Programlama dillerinin gelişimini açıklar.
a) Programlama dillerinin farklı kullanım amaçları ile
ilgili bilgilendirme yapılır.
b) Programın amacına yönelik programlama dili
kullanılabileceği açıklanır.
9.HAFTA
2.8. Akış diyagramının kullanım amaçlarını açıklar.
a) Akış diyagramı kavramı öğrencilere açıklanır.
b) Karmaşık bir problemin çözümüne yönelik akış diyagramı
oluşturmanın sağlayacağı avantajlar üzerinde durulur.
c) Akış diyagramı tasarlarken herkes tarafından anlaşılır
olabilmesi için standart anlamlar taşıyan şekillerin kullanılması gerektiği anlatılır.
ç) Akış diyagramlarının programın akışını görebilmek ve süreçteki
hatayı bulmakta kolaylık sağladığı vurgulanır.
10.HAFTA
2.9. Temel akış diyagramı şekillerini ve elemanlarını
listeler.
a) Temel akış diyagramı şekilleri ve yardımcı elemanları
öğrencilere gösterilir. Şekillerin anlamları açıklanır, kullanıldığı durumlar
örneklendirilir.
b) Akış diyagramının tüm sembollerinin oklarla bağlı olması
ve diyagramın yönünün belli bir yönde hazırlanması gerektiği vurgulanmalıdır.
c) Akış diyagramlarının içerik ve türlerine göre; doğrusal,
mantıksal ve döngü̈ içeren akış diyagramları olmak üzere üçe ayrıldığı
söylenir. Daha iyi anlaşılması için örnek akış diyagramları incelenir.
11.HAFTA
2.10. Var olan bir akış diyagramını okuyarak problemi
kavrar.
a) Akış diyagramının girdi ve çıktıları belirlenir. Girdi ve
çıktılardan yola çıkarak akış diyagramının hangi amaca hizmet edebileceği
tahmin edilir.
b) Akış diyagramının türünü belirlerken öncelikle
diyagram içerisinde karar veya döngü̈ yapıları aranması gerektiği vurgulanır.
c) Diyagramda istenen veri girişleri tespit edilerek
yapılacak işlemler listelenir ve istenilen sonuç bulunur.
12.HAFTA
2.11. Problemin akış diyagramını tasarlar.
a) Belirlenen problem durumuna yönelik akış diyagramı türü
seçildikten sonra uygun semboller kullanılarak diyagram taslak olarak çizilir.
b) Akış diyagramının elektronik ortamdaki çizimi için kelime
işlemci programları veya diğer çizim programları kullandırılır.
13.HAFTA
2.11. Problemin akış diyagramını tasarlar.
c) Günlük hayatta yaygın olarak kullanılan bir uygulamada
akış diyagramı tasarlanır.