- Bu Blog Sayfası
1- Ders Başlangıcında
2-Proğramlamaya Giriş ve Algoritma
İletişim Formu
Algoritma Örnekleri
Girilen sayının tek mi çift mi olduğunu gösteren algoritma örneği;
Baslagir sayi
sayi =8
eger sayi%2==0 ise yaz cift
degilse yaz tek
Bitir
Üç sayının toplamını, çarpımını ve ortalamasını hesaplayan algoritma örneği;
- basla
- sayi yaz a,b,c
- toplam=a+b+c
- carpim=a*b*c
- ortalama=toplam/3
- yaz toplama,carpma,bolme
- bitir
Bir üçgenin hipotenüs uzunluğunu bulan algoritma örneği;
- basla
- gir birinci dik kenar (a)
- gir ikinci dik kenar (b)
- c=(a^2+b^2)^(1/2)
- yaz c
- bitir
Girilen bir sayının mutlak değerini hesaplama örneği;
- başla
- gir -> n
- eger n<0 ise n=n * (-1)
- yaz n
- bitir
Ürüne %18 kdv ekleme örneği;
- basla
- gir -> fiyat
- kdv =fiyat*18/100
- yaz -> fiyat+kdv
- bitir
Kısa ve uzun kenarı girilen dikdörtgenin alanını ve çevresini hesaplama örneği;
- başla
- kisa kenar, uzun kenar, çevre
- alan =uzunkenar*kisakenar
- cevre =2*(kisakenar+uzunkenar)
- yaz alan
- yaz cevre
- bitir
Bir sayının karesini hesaplayan algoritma örneği;
- basla
- sayi, sonuc;
- gir sayi “karesini alacagin sayiyi gir”
- sonuc=sayi*sayi
- yaz “girdigin sayinin karesi:”+sonuc
- bitir
Bir sayının pozitif, negatif veya sıfıra eşit olma durumunu hesaplama örneği;
- basla
- gir sayi
- eger sayi>0 ise “pozitif” yaz
- eger sayi<0 ise “negatif” yaz
- eger sayi=0 ise “sifira esit” yaz
- bitir
Bir yazıyı 10 kez yazdıran algoritma örneği;
- basla
- sayac =0
- gir yazi
- yaz yazi
- sayac=sayac+1
- eger sayac <=10 ise A4 git
- bitir
İsim ve soyadını 10 kere yazdıran algoritma örneği;
- basla
- sayac=0
- yaz “Ali Aydin”, sayac
- sayac=sayac+1
- eger sayac=<10 git 3
- bitir
1-20 arasında ki tamsayıların toplamını bulan algoritma örneği;
- basla
- sayac=0, toplam=0
- sayac=sayac+1
- eger = sayac=>20 ise
- toplam=toplam+sayac
- yaz “1-20 arası sayilarin toplami=”,toplam
- bitir
1 ve 200 arasında çift sayıların toplamını bulan algoritma örneği;
- basla
- sayac=2, toplam=0
- toplam=toplam+sayac
- sayac=sayac+2
- eger sayac<=200 ise git 3
- yaz “1-200 arasi cift sayilarin toplami=”, toplam
- bitir
Yarıçapı girilen kürenin hacmini hesaplayan algoritma örneği;
- basla
- gir yari cap
- hacim=(4*piSayisi*yariCap^3)/3
- hacim yaz
- bitir
Bir ürünün alış fiyatı üzerinden vergi ve kar oranı ekleyerek satış fiyatını hesaplama algoritma örneği;
- başla
- vergi orani,kar,satiş fiyati,alis fiyati
- yaz alis fiyati nedir
- alis fiyati <- oku
- yaz (“vergi orani nedir”)
- vergi orani <- oku ()
- yaz (“kar orani nedir”)
- kar <- oku()
- satis fiyati = alis fiyati+(alis fiyati *vergi orani/100)+(alis fiyati*kar/100)
- yaz (satis fiyati)
- bitir
Taban ve yükseklik uzunluğu bilinen bir üçgenin alanını bulan algoritma örneği;
- başla
- sayi (yukseklik ve taban)
- ondalik (alan)
- yaz (“yukseklik nedir”)
- yukseklik <-oku()
- yaz (“taban uzunlugu nedir”)
- taban <- oku ()
- alan = ( yukseklik * taban) /2
- yaz (alan)
- bitir
Not bilgisi girilerek başarı durumunu geçti veya kaldı olarak gösteren algoritma örneği;
- basla
- say (sayi ve not)
- yaz (“not”)
- not<- oku()
- eger (not>50)
- yaz (“gecti”)
- degilse
- yaz (“kaldi”)
- eger bitti
- bitir
Üç sayının ortalamasını hesaplama algoritma örneği;
- basla
- oku : x,y,z
- ortalama = (x+y+z)/3
- yaz ortalama
- bitir
Verilen iki sayıdan büyük olanı bulma algoritma örneği;
- basla
- oku x,z
- eger x>z ise yaz x degil ise yaz z
- bitir
Bir sayının sıfıra eşit, sıfırdan büyük ya da sıfırdan küçük olma ihtimalini hesaplayan algoritma örneği;
- basla
- oku a
- eger a>0 ise yaz. “a 0’dan buyuktur”, 5’e git
- eger a<0 ise yaz ”a 0’dan kucuktur” degil ise yaz “a 0’a esittir”
- bitir
Girilen bir sayının pozitif mi negatif mi olduğunu gösteren algoritma örneği;
- basla
- gir sayi
- eger sayi= 0 ise adim 2’ye geri don
- eger sayi <0 ise ekrana, “girilen sayi negatiftir” yaz ve adim 6’ya git
- eger sayi >0 ise ekrana, “girilen sayi pozitiftir” yaz
- bitir
2.Ünite Kazanımlarını görmek için tıklayınız.
Programlamaya geçmeden önce problem çözme yapabilmemiz gerekiyor. Yani problem çözme becerisine sahip olmamız gerekiyor.
Problem nedir?
Günlük hayatta karşılaştığımız, çözüme ulaşması gerken ve çözümü bulmak için bilgi, deneyim, mantık ve dikkat isteyen durumlara problem denir. Problem derken sadece matematik dersindeki problemler aklımıza gelmesin. Çözülmesi gereken her sorun bir problemdir.
Problem çözebilmek için bilgi ve deneyim sahibi olmalıyız.
Örnek: Matematik dersinde soruları çözebilmek için bilgi sahibi olmalıyız. Daha önce bu sorulara benzer soru çözmek deneyimi gösterir.
Problem çözme nedir?
Kodlama yaparken hazırladığımız program bazen istediğimiz şekilde çalışmıyor. İstediğimiz sonucu vermiyor. Yani programda hatalar olabiliyor. Bu hataları çözmek gerekir.
Örnek Problemler:
Sabah erken uyanamama
Araçların hava kirliliği
Ödevleri zamanında yetiştirememe
Teknoloji sosyal medya bağımlısı olmak
Telefon karşısında çok fazla vakit geçirmek.
Sizde bir problem söyleyebilir misiniz?
Basit problemleri çözerken zorlanmayabiliriz ama karmaşık ve zor problemleri çözerken Problem Çözme Adımları kullanılır.
Problem Çözme Adımları
1. 1-Problemi Tanımlama: İlk adım, problemi net bir şekilde tanımlamaktır. Problemin ne olduğunu ve hangi amaca engel olduğunu belirlemek önemlidir. Problemi anlamak çözümün yarısıdır.
2. 2-Bilgi Toplama: Problemi anlamak için gerekli bilgileri toplamak. Bu, problemin nedenlerini ve etkilerini anlamaya yardımcı olur.
3. 3-Alternatif Çözümler Geliştirme: Problemi çözmek için olası çözüm yollarını belirlemek. Bu aşamada beyin fırtınası yaparak çeşitli seçenekler oluşturabilirsiniz
4. 4-Çözümleri Değerlendirme ve Seçme: Alternatif çözümleri değerlendirerek en uygun olanını seçmek. Bu, her bir çözümün avantajlarını ve dezavantajlarını göz önünde bulundurmayı içerir.
5. 5-Çözümü Uygulama: Seçilen çözümü uygulamaya koymak. Bu aşamada planlama ve organizasyon önemlidir.
6. 6-Sonuçları Değerlendirme: Gerekirse düzenleme yapmak.
PROBLEM ÇÖZME EĞİTİCİ OYUNLARI
(Sıkıştırılmış dosyayı açın. içinde Flash Player dosyası olacak. o dosyayı çift tıklayarak açın. Oyunu sürükle bırak yöntemi ile Flash player üstünde bırakın. )
(Sıkıştırılmış dosyayı açın. içinde Flash Player dosyası olacak. o dosyayı çift tıklayarak açın. Oyunu sürükle bırak yöntemi ile Flash player üstünde bırakın. )
(Sıkıştırılmış dosyayı açın. içinde Flash Player dosyası olacak. o dosyayı çift tıklayarak açın. Oyunu sürükle bırak yöntemi ile Flash player üstünde bırakın. )
(Sıkıştırılmış dosyayı açın. içinde Flash Player dosyası olacak. o dosyayı çift tıklayarak açın. Oyunu sürükle bırak yöntemi ile Flash player üstünde bırakın. )
(Sıkıştırılmış dosyayı açın. içinde Flash Player dosyası olacak. o dosyayı çift tıklayarak açın. Oyunu sürükle bırak yöntemi ile Flash player üstünde bırakın. )
(Sıkıştırılmış dosyayı açın. içinde Flash Player dosyası olacak. o dosyayı çift tıklayarak açın. Oyunu sürükle bırak yöntemi ile Flash player üstünde bırakın. )
👉Yazılım(Software):

Algoritma, belirli bir problemi çözmek veya belirli bir görevi yerine getirmek için izlenen adımların sıralı bir listesidir. Algoritma, bir problemi çözmek için izlenen adımların kesin ve sonlu bir dizisidir.
- Örnek: Basit bir örnek olarak, iki sayının toplamını hesaplayan bir algoritma:
2 Adım: İlk sayıyı al.
3.Adım: İkinci sayıyı al.
4.Adım: İki sayıyı topla.
5.Adım: Sonucu ekrana yazdır.
6.Adım: Bitir
Algoritmalar, programlamanın temel taşlarından biridir ve etkili problem çözme için kritik öneme sahiptir.
Daha fazla algoritma örneklerini görmek için tıklayınız..
İŞLEM ÖNCELİĞİ
- 1. Üslü İşlemler
- 2. Parantez içi
- 3. Çarpma bölme
- 4. Toplama - Çıkarma
- “Algoritma” kelimesi 9. yüzyılda yaşamış Horasan doğumlu matematikçi Ebu Cafer Muhammed İbn-i Musa el Harezmi'nin (al-Khowarizm) adından gelmektedir.
- İlk algoritma, el-Hârizmî tarafından "Hisab el-cebir ve el-mukabala" kitabında sunulmuştur.
Birçok Programlama dilleri vardır ancak şuanda en çok
kullanılan ve önem sırasına göre ilk beş programlama dilleri şunlardır.
- Kullanım Alanları: Veri bilimi, makine öğrenimi, yapay zeka, web geliştirme (Django, Flask), otomasyon, bilimsel hesaplamalar.
- Özellikleri: Kolay okunabilir, geniş kütüphane desteğiyle çok yönlüdür.
👉JavaScript
- Kullanım
Alanları: Web geliştirme (özellikle frontend), mobil uygulamalar
(React Native), sunucu tarafı programlama (Node.js).
- Özellikleri:
Web tarayıcılarında çalışabilen tek dildir, interaktif kullanıcı
arayüzleri oluşturmak için idealdir.
👉C++
- Kullanım
Alanları: Oyun geliştirme, sistem yazılımları, gömülü sistemler,
yüksek performans gerektiren uygulamalar.
- Özellikleri:
C diline benzer, yüksek performans sağlar, düşük seviye hafıza kontrolü
sunar.
👉C#
- Kullanım
Alanları: Masaüstü uygulamaları, oyun geliştirme (Unity), web
uygulamaları (ASP.NET).
- Özellikleri:
Microsoft ekosisteminde yaygındır, güçlü bir nesne yönelimli yapıya
sahiptir.
👉PHP
- Kullanım
Alanları: Web geliştirme, özellikle sunucu tarafında çalışan dinamik
web siteleri.
- Özellikleri:
Çoğunlukla web geliştirmede kullanılır, WordPress gibi CMS sistemlerinde
yaygındır.
Bilişim Teknolojileri ve Yazılım dersi ders kitabı - İndirme sayfasına gitmek için tıklayınız. (ilgili sayfanın altında indir butonu ile indirebilirsiniz)
2023 yılında yayınlanan Anadolu ve Fen liselerinde uygulanan bilişim teknolojileri ve yazılım dersi öğretim programıdır. Hazırlanmış ders içeriğini blog sayfamızda görebilirsiniz.
2024-2025 Eğitim Öğretim Yılı Bilişim Teknolojileri ve Yazılım dersi Sene başı zümre toplantı tutanağı - İndirme sayfasına gitmek için tıklayınız. (ilgili sayfanın altında indir butonu ile indirebilirsiniz)
2024-2025 Eğitim-Öğretim yılı Anadolu ve Fen liselerinde uygulanan bilişim teknolojileri ve yazılım dersi sene başı zümre toplantı tutanağıdır. Bilişim dersi için detaylı ders içeriğini blog sayfamızda ulaşabilirsiniz..